Apua läheisensä menettäneelle

Läheisen kuolema on suuri suru, jota ei ole hyvä kohdata yksin. Oikeita sanoja ei aina ole olemassa, mutta toisen ihmisen tuki ja läsnäolo voivat helpottaa surevan oloa.

Keskusteluapua ja henkistä tukea saa seurakunnan päivystävältä papilta. Pappi päivystää kirkkoherranvirastolla (Huhdintie 9) maanantaista perjantaihin klo 9-12.

Myös hautajaisjärjestelyissä on hyvä olla ensimmäiseksi yhteydessä kirkkoherranvirastoon. Siellä sovitaan siunaustilaisuuden aika ja paikka sekä muut vainajan siunaamiseen liittyvät yksityiskohdat.

Lisää tietoa hautajaisten järjestämisestä löytyy täältä.

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Enkelipatsas hautakiven päällä.

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa