” Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.” (1. Kor.13:13)

Tahdon!

Avioliittoon vihkiminen liittää pariskunnan toisiinsa Jumalan silmissä ja lain edessä. Kirkollinen avioliittoon vihkiminen voi tapahtua kirkossa, kotona, kirkkoherranvirastossa tai muussa sovitussa paikassa. Tilaisuus voi olla pieni tai suuri.

Vihkimisessä rukoilemme Jumalan siunausta avioparille ja heidän yhteiselle tulevaisuudelleen. Jumalan siunaus ja yhteinen tahto kantavat myötä- ja vastoinkäymisissä.

Vihkitoimituksesta voitte sopia ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon. Sieltä saatte myös tietoa tarvittavista asiakirjoista, kuten avioliiton esteiden tutkimisesta eli kuulutuksista, sekä muista käytännön asioista. Vihkipappi ottaa teihin yhteyttä! Hänen kanssaan voitte sopia käytännön järjestelyistä.

Muistilista vihkiparille:

• yhteydenotto kirkkoherranvirastoon

• avioliiton esteiden tutkinta

• vihkipaikan, papin ja kanttorin varaaminen

• kaksi todistajaa

• sormus/sormukset

Morsiuskimppu ja hääpärin kädet, joissa sormukset.

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu