Karkkilan vanha hautausmaa

Karkkilan Vanhalla hautausmaalla polku hautojen välissä.

Huhdintie 6, 03600 Karkkila

Vanhaa hautausmaata, eli kirkkomaata kuulee usein kuvailtavan Karkkilan keskustan kauneimmaksi alueeksi. Se antaa Karkkilan kaupunkikuvalle oman, viehättävän lisänsä.

Vanhalle hautausmaalle on saatettu karkkilalaisia viimeiseen lepoon jo usean sadan vuoden ajan. Vanhimmat haudat ajoittuvat 1800-luvulle. Vanhan hautausmaan sankarihaudoissa lepää lisäksi 104 vuosien 1939-44 sodissa menehtynyttä sankarivainajaa. Näiden sodissa taistelleiden karkkilalaisten ja Ul.pyhäjärveläisten nimet on hakattu sankaripatsaaseen. Vanhalla hautausmaalla on myös Karjalaan jääneiden muistomerkki muistuttamassa niistä sukupolvista, jotka ovat joutuneet jättämään kotinsa talvi- ja jatkosodan seurauksena. Lisäksi vanhalla hautausmaalla on muualle haudattujen muistokivi, jonne voi sytyttää kynttilän läheisen muistolle.

Kirkkomaan hautapaikat ovat haluttuja, mutta seurakunnalla ei ole enää antaa sieltä uusia arkkupaikkoja. Sen sijaan lokakuussa 2015 vanhalla hautausmaalla otettiin käyttöön uusi uurnahautarivi. Rivissä on 32 uurnahautapaikkaa, joista jokaisessa sija neljälle uurnalle.