"Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä." (Psalmi 23:2)

Viimeiseen lepoon

Hautajaisjärjestelyt kannattaa aloittaa kirkkoherranvirastosta. Siellä sovitaan siunaustilaisuuden päivämäärä ja paikka, varataan siunaava pappi sekä kanttori ja tehdään tarvittavat tilavaraukset muistotilaisuutta varten.

Omaisilta kysytään myös muistokelloista ja vainajan nimen ilmoittamisesta sunnuntain messussa sekä paikallislehdissä hautaan siunaamisen jälkeen.

Kirkkoherranvirastossa täytetään yhdessä omaisten kanssa hautauslomake, johon kirjataan kaikki tärkeät päivämäärät ja kellonajat. Tämä helpottaa muistamista aikana, jolloin on paljon ajateltavaa.

Hautauslomakkeen mukana tulee myös lista pitopalveluista. Lista on suuntaa-antavana apuna, kun omaiset valitsevat pitopalvelua muistotilaisuutta varten. Toki omaiset voivat valita minkä tahansa pitopalvelun vastaamaan tarjoiluista.

Arkku kappelissa.

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt