”Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä” (Mark. 10:14)

Kristityksi kastettu

Kaste liittää meidät osaksi yhteistä kotiseurakuntaamme - ja samalla jäseneksi koko maailmanlaajuiseen kristittyjen perheeseen.

Kaste on kristittynä olemisen ja elämisen perusta. Kasteen pohjana ovat Jeesuksen sanat kaste- ja lähetyskäskyssä (Matt. 28:18–20). Sen vuoksi kaste on kirkkomme pyhä toimitus eli sakramentti - suuri ja iloinen juhla siis!

Kastepaikkana voi olla esimerkiksi koti, kirkko tai seurakuntatalo. Kasteen ajankohdan voi sopia ottamalla yhteyden kirkkoherranvirastoon.

Kasteen toimittaa pappi. Kun olet varannut kasteajan, pappi ottaa sinuun yhteyttä. Kastepapin kanssa voitte sopia kastejuhlan käytännön järjestelyistä.

Karkkilan seurakunnalta on mahdollista lainata kastemekkoa veloituksetta.

Lapsi saa kasteen

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku