Kirkkoherran tervehdys

Kuukauden sana Espoon hiippakunnassa

Kotimaisten kielten keskus poimii tietokannastaan kuukausittan yhden sanan, jota kyseisenä kuukautena on käytetty poikkeuksellisen paljon. Syyskuussa 2018 kuukauden sana oli lukuhaaste.

Tuttu sana jokaiselle sosiaalisen median käyttäjällä. Tänä syksynä lukuhaasteita on annettu ja vastaanotettu kuin ketjukirjeitä ennen. Tällä kertaa on kierrätetty hyvää asiaa. Lukeminen kannattaa aina, myös hengellisen kirjallisuuden lukeminen.

Jos Espoon hiippakunnassa valittaisiin kuukauden sana, olisi lokakuun itseoikeutettu voittaja piispanvaali. Hiippakunnan papisto ja tehtävään valitut maallikot kokoontuvat maanantaina 8. lokakuuta valitsemaan hippakunnalle uutta paimenta. Virka on ollut täyttämättä kesäkuun alusta, kun entinen paimenemme Tapio Luoma siirtyi hoitamaan arkkipiispan virkaa Turkuun.

Piispan virka ja piispan henkilö ovat hiippakunnalle tärkeitä. Piispa antaa hiippakunnalle kasvot. Hän on kuin hiippakuntalaivan kapteeni, joka ohjaa sen hengellisen elämän suuntaa. Piispa määrää myös vauhdin. Millaisessa hengessä hiippakunnassa suhtaudutaan yhteiskunnallisiin ilmiöihin, ja miten keskushallinto pyrkii tukemaan paikallisseurakuntia?

Espoon piispanvaalissa on tällä kertaa valinnanvaraa. Kun ehdokkaita on neljä, löytää jokainen valitsijamiehistä varmasti mieleisensä, etenkin kun ehdokkaiden henkilöt vaikuttavat erilaisilta. Tämän vuoksi vaali tuskin ratkeaa ensimmäisellä kierroksella. Toisella kierroksella 1.11.2018 valitsijamiehet valitsevat kahdesta ensimmäisellä kierroksella eniten ääniä saaneesta ehdokkaasta.

Piispanvaaliin ei liity samanlaista mystiikkaa kuin paavinvaaliin. Valitsijat eivät sulkeudu eristyksiin pohtimaan ja äänestämään, eikä kapitulin piipusta nouse minkään väristä savua. Vaalitoimituksena on moderni lippuäänestys ja ennakkoon äänestäminenkin on mahdollista. Vaalikampanjaa on jokainen ehdokkaista käynyt aktiivisesti. Espoo saa uuden piispan avoimesti hyvässä hengessä joko 8. lokakuuta tai 1. marraskuuta.

Näitä asioita mielessä tänään pohtien,

Hannu